Nowy Polestar 3 to pierwszy pełnowymiarowy SUV marki Polestar, wprowadzony na rynek w 2024 roku. W 2025 roku trafi do polskich salonów. Model bazuje na platformie SPA2 i dostępny będzie w dwóch podstawowych wersjach napędowych, a także w wariancie z jednym silnikiem oraz pakietem Performance, co przekłada się na różne osiągi i zasięgi.
Spis treści:
- Z jakich wersji napędowych składa się Polestar 3
- Jakie są parametry baterii i ładowania
- Jak skonfigurowano wnętrze i jakie materiały zastosowano
- Jakie są osiągi i styl jazdy Polestar 3
- Jakie są ceny w Polsce i w Europie
Z jakich wersji napędowych składa się Polestar 3
Model w wersji Long Range Dual Motor wyposażono w dwa silniki elektryczne o mocy 489 KM i momencie 840 Nm, napęd All‑Wheel‑Drive. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,0 s. Wersja Performance ma 517 KM i 910 Nm, co skraca czas do 4,7 s, ale zmniejsza zasięg WLTP z 631 do 561 km.
Polestar 3 w wariancie Long Range Single Motor otrzymał jeden silnik o mocy 299 KM i 490 Nm, napęd na tylną oś. Ta odmiana pozwala przejechać do 563 km według EPA i oferuje ładowanie prądem stałym do 250 kW.
Jakie są parametry baterii i ładowania
SUV wyposażono w akumulator o pojemności 111 kWh (107 kWh użytecznej), wykonany w technologii NMC. Maksymalna moc ładowania DC wynosi 250 kW, co pozwala na uzupełnienie 10–80 % pojemności w ok. 30 minut.
Czas pełnego ładowania AC 7 kW do 100 % wynosi ok. 17 h 38 min.
Jak skonfigurowano wnętrze i jakie materiały zastosowano
Kabina utrzymana jest w stylu skandynawskim – minimalistyczna, z dużym, centralnie umieszczonym ekranem o przekątnej 14,5”. Wnętrze wykonano z materiałów ekologicznych, m.in. włókna lnianego, wełny ze śledzoną pochodzeniem oraz skóry z certyfikatem etycznym. W standardzie są m.in.: nagłośnienie Bowers & Wilkins z Dolby Atmos, aktywna redukcja hałasu i podgrzewane kierownice.
Standardowe zawieszenie pneumatyczne aktywnie dostosowuje się do nawierzchni 500 razy na sekundę, co przekłada się na komfort i sportowe prowadzenie. Przestrzeń pasażerska jest duża, a podłoga płaska, co zwiększa komfort podróży.
Jakie są osiągi i styl jazdy Polestar 3
SUV waży ok. 2 584 kg (wersja Dual Motor). Wersja podstawowa przyspiesza do 100 km/h w 5,0 s, a Performance w 4,7 s. Prędkość maksymalna to 210 km/h (Dual Motor).
Dostępny opcjonalnie pakiet Performance dodaje system Vaseographic Torque Vectoring i sportowe zawieszenie, co według recenzentów zapewnia prowadzenie zbliżone do sportowego samochodu, pomimo masy pojazdu – przydatne na krętych drogach.
Jakie są ceny w Polsce i w Europie
Ceny w Polsce rozpoczynają się od:
- Long Range Dual Motor – od 349 000 PLN (ok. 87 250 EUR)
- Performance Dual Motor – od 394 000 PLN (ok. 98 500 EUR)
- Long Range Single Motor – niższa cena niż wersje AWD, dokładna wartość zależy od cennika na rynku lokalnym
Zasięgi WLTP dla wersji AWD wynoszą:
- Wersja podstawowa – 631 km
- Performance – 561 km
- Single Motor – nie objęty WLTP, EPA podaje 563 km
Polestar 3 to flagowy elektryczny SUV marki, który łączy w sobie wysoką jakość wykonania, zaawansowane technologie i sportowe osiągi. Dzięki trzem wariantom napędu każdy klient znajdzie wersję dopasowaną do swoich potrzeb, w zależności od preferencji co do mocy, zasięgu i komfortu. Ceny, choć wysokie, plasują go w segmencie premium, konkurując z modelami Audi, BMW czy Volvo. Debiut w Polsce potwierdza rosnące zainteresowanie premium segmentem pojazdów elektrycznych i potwierdza gotowość Polestar do ekspansji na rynku europejskim.
Przypisy:
EPA (Environmental Protection Agency) - Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska. W kontekście motoryzacyjnym odpowiada m.in. za testowanie i certyfikowanie zasięgów pojazdów elektrycznych w warunkach laboratoryjnych. Zasięgi wg normy EPA są zwykle bardziej konserwatywne i bliższe rzeczywistemu użytkowaniu niż normy europejskie WLTP.
NMC (Nickel Manganese Cobalt) - Rodzaj chemii ogniw litowo-jonowych stosowany w akumulatorach. Skrót oznacza tlenek niklu, manganu i kobaltu. Baterie NMC charakteryzują się dobrą gęstością energii i stosunkowo długą żywotnością, co czyni je popularnym wyborem w samochodach elektrycznych klasy premium.
Vaseographic Torque Vectoring - Zaawansowany system rozdziału momentu obrotowego na poszczególne koła lub osie pojazdu. „Vaseographic” to nazwa handlowa lub projektowa stosowana przez producenta. System ten poprawia stabilność, przyczepność i dynamikę prowadzenia, zwłaszcza na zakrętach lub przy szybkiej jeździe.
Źródło: Autocentrum, Autokult, CarExpert, Elektrowoz, InsideEVs, Polestar, YouTube