niedziela, 15 czerwiec 2025 22:15

Mercedes-Benz GLA 2025 - recenzja

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Mercedes-Benz GLA 200 2025 Mercedes-Benz GLA 200 2025 fot: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz wprowadza model GLA 2025 - kompaktowy SUV, który debiutuje w Polsce w różnych wariantach napędowych, od benzyny po wersje AMG. Na rynku dostępne są modele od podstawowej GLA 180 po najmocniejszą GLA AMG 45 S. Ceny zaczynają się od ok. 190 600 zł, a najwyższe wersje, takie jak AMG 45 S, osiągają poziom 341 000 zł.

Spis treści:

Ceny i wersje modelu GLA w Polsce

Według oficjalnych cenników Mercedes-Benz w Polsce, GLA 180 z miękką hybrydą (150 KM) startuje od 190 600 zł brutto. Kolejne poziomy wyposażenia: GLA 200 to koszt 238 541–242 429 zł brutto z rabatami 19–20 % w leasingu. Silniki GLA 220 4Matic i GLA 250 4Matic dostępne są od 211 600 zł i 239 000 zł.

Wersje sportowe AMG:

  • GLA AMG 35 4Matic - od 283 600 zł
  • GLA AMG 45 S 4Matic+ - najmocniejszy kompakt, cena katalogowa 341 000 zł brutto

Dostępna jest również wersja hybrydowa typu plug-in GLA 250 e - dane europejskie mówią o zasięgu elektrycznym do 77 km, mocy systemowej 218 KM oraz zużyciu 1,1–1,8 l/100 km.

Wymiary i przestrzeń wewnątrz

Nowy GLA mierzy: długość 441 cm, szerokość z lusterkami 202 cm, wysokość 161,1 cm, a rozstaw osi to 272,9 cm. Bagażnik ma pojemność 435 l, którą można zwiększyć do 1430 l po złożeniu siedzeń.

Projekt nadwozia zmienił proporcje względem poprzednika - jest mniej "strzelisty" i wyższy o ponad 10 cm, co poprawia komfort pasażerów.

Silniki i osiągi

Warianty benzynowe:

  • GLA 180 i 200 - silnik 1,3 l (1332 cm³), moc 150–163 KM, napęd przedni, skrzynia 7-biegowa 7G-DCT
  • GLA 250 - 2,0 l (1991 cm³), 224 KM i 350 Nm, czas 0–100 km/h: 6,7 s, napęd AWD, 8 biegów

Wersje AMG:

  • GLA AMG 35 4Matic - 306 KM, AWD, 0–100 km/h w 5,1 s
  • GLA AMG 45 S 4Matic+ - 421 KM, 500 Nm momentu, 0–100 km/h w 4,3 s, prędkość maks. 270 km/h, emisja CO₂ 216 g/km, średnie zużycie 9,5 l/100 km, zbiornik 51 l

Dla porównania, GLA 250 e jako hybryda typu plug-in rozwija 160 KM silnika, 102 KM silnika elektrycznego, łącznie 218 KM, moment 450 Nm, prędkość maks. 220 km/h, 0–100 km/h: 7,1 s, zasięg elektryczny 70–77 km, emisja CO₂ 24–41 g/km.

Wyposażenie i wnętrze

Druga generacja (H247, od 2019 r.) oparta jest na platformie MFA2, z podwyższonym nadwoziem, większą przestrzenią kabiny i systemem MBUX. W 2024 r. wprowadzono lifting: zaktualizowane reflektory, tylne światła, standardowy podwójny ekran 10,3", nowe opcje felg i bezprzewodowe Apple CarPlay oraz Android Auto.

Hybrydowy model 250 e został wyposażony w 8-biegową skrzynię 8G-DCT, bez opcji manualnej transmisji.

"Przyspieszenie jest wystarczająco szybkie, ale nie zachwyca, a jazda po mieście jest bardziej komfortowa niż dynamiczna." - Scott Collie

Co warto wiedzieć?

  • GLA 2025 zyskał przestronniejsze wnętrze i bagażnik 435 l, co poprawia codzienną funkcjonalność.
  • Model 250 e umożliwia jazdę elektryczną do 77 km, co odpowiada większości dziennych dojazdów.
  • Wersje AMG oferują sportowe osiągi: 306–421 KM i sprint 0–100 km/h w 4,3–5,1 s, ale wiążą się z wyraźnie wyższym zużyciem paliwa.

Nowy Mercedes-Benz GLA 2025 to połączenie stylu, przestronności i zaawansowanej technologii. Na polskim rynku dostępny jest w 11 wersjach silnikowych, od podstawowego GLA 180 za 190 600 zł po topowe AMG 45 S za 341 000 zł. Dzięki liftingowi w 2024 r. oferuje nowoczesne wnętrze z dużym ekranem i bezprzewodowymi funkcjami multimedialnymi. Hybrydowa wersja 250 e wyróżnia się zasięgiem elektrycznym do 77 km, co czyni ją ciekawą propozycją dla osób poszukujących oszczędnego SUV-a. Na sportowców czekają wersje AMG, którym towarzyszy znakomita dynamika jazdy.

Przypisy:

AMG - to skrót od Aufrecht, Melcher i Großaspach, czyli nazwisk założycieli i miejscowości (Großaspach) jednego z nich. To sportowa marka i dział tuningowy Mercedes-Benz, odpowiedzialny za tworzenie wysokowydajnych wersji modeli tej marki. Samochody AMG wyróżniają się mocniejszymi silnikami, sportowym zawieszeniem, lepszymi hamulcami i agresywniejszym wyglądem.

MFA2 - to skrót od Modular Front Architecture 2. generacji, czyli modułowej platformy przednionapędowej Mercedesa, na której budowane są mniejsze modele, takie jak A-Klasa, B-Klasa, CLA, GLA czy GLB. MFA2 pozwala na projektowanie różnych nadwozi i konfiguracji napędowych, w tym także hybryd i wersji z napędem na cztery koła.

MBUX (Mercedes-Benz User Experience) to system multimedialny i interfejs użytkownika opracowany przez Mercedes-Benz. Zadebiutował w 2018 roku i oferuje obsługę głosową, dotykową oraz gestami, integrację ze smartfonem (np. Apple CarPlay, Android Auto), a także nawigację z rozszerzoną rzeczywistością. MBUX wykorzystuje sztuczną inteligencję do dostosowywania się do preferencji kierowcy, umożliwiając spersonalizowaną obsługę i intuicyjne sterowanie funkcjami pojazdu.

Źródło: Auto Świat, Autocentrum, Autokatalog, CarExpert, CarMagazine, Mercedes-Benz, YouTube

Ostatnio zmieniany niedziela, 15 czerwiec 2025 22:36