Spis treści:
- Ceny i wersje modelu GLA w Polsce
- Wymiary i przestrzeń wewnątrz
- Silniki i osiągi
- Wyposażenie i wnętrze
- Co warto wiedzieć?
Ceny i wersje modelu GLA w Polsce
Według oficjalnych cenników Mercedes-Benz w Polsce, GLA 180 z miękką hybrydą (150 KM) startuje od 190 600 zł brutto. Kolejne poziomy wyposażenia: GLA 200 to koszt 238 541–242 429 zł brutto z rabatami 19–20 % w leasingu. Silniki GLA 220 4Matic i GLA 250 4Matic dostępne są od 211 600 zł i 239 000 zł.
Wersje sportowe AMG:
- GLA AMG 35 4Matic - od 283 600 zł
- GLA AMG 45 S 4Matic+ - najmocniejszy kompakt, cena katalogowa 341 000 zł brutto
Dostępna jest również wersja hybrydowa typu plug-in GLA 250 e - dane europejskie mówią o zasięgu elektrycznym do 77 km, mocy systemowej 218 KM oraz zużyciu 1,1–1,8 l/100 km.
Wymiary i przestrzeń wewnątrz
Nowy GLA mierzy: długość 441 cm, szerokość z lusterkami 202 cm, wysokość 161,1 cm, a rozstaw osi to 272,9 cm. Bagażnik ma pojemność 435 l, którą można zwiększyć do 1430 l po złożeniu siedzeń.
Projekt nadwozia zmienił proporcje względem poprzednika - jest mniej "strzelisty" i wyższy o ponad 10 cm, co poprawia komfort pasażerów.
Silniki i osiągi
Warianty benzynowe:
- GLA 180 i 200 - silnik 1,3 l (1332 cm³), moc 150–163 KM, napęd przedni, skrzynia 7-biegowa 7G-DCT
- GLA 250 - 2,0 l (1991 cm³), 224 KM i 350 Nm, czas 0–100 km/h: 6,7 s, napęd AWD, 8 biegów
Wersje AMG:
- GLA AMG 35 4Matic - 306 KM, AWD, 0–100 km/h w 5,1 s
- GLA AMG 45 S 4Matic+ - 421 KM, 500 Nm momentu, 0–100 km/h w 4,3 s, prędkość maks. 270 km/h, emisja CO₂ 216 g/km, średnie zużycie 9,5 l/100 km, zbiornik 51 l
Dla porównania, GLA 250 e jako hybryda typu plug-in rozwija 160 KM silnika, 102 KM silnika elektrycznego, łącznie 218 KM, moment 450 Nm, prędkość maks. 220 km/h, 0–100 km/h: 7,1 s, zasięg elektryczny 70–77 km, emisja CO₂ 24–41 g/km.
Wyposażenie i wnętrze
Druga generacja (H247, od 2019 r.) oparta jest na platformie MFA2, z podwyższonym nadwoziem, większą przestrzenią kabiny i systemem MBUX. W 2024 r. wprowadzono lifting: zaktualizowane reflektory, tylne światła, standardowy podwójny ekran 10,3", nowe opcje felg i bezprzewodowe Apple CarPlay oraz Android Auto.
Hybrydowy model 250 e został wyposażony w 8-biegową skrzynię 8G-DCT, bez opcji manualnej transmisji.
Co warto wiedzieć?
- GLA 2025 zyskał przestronniejsze wnętrze i bagażnik 435 l, co poprawia codzienną funkcjonalność.
- Model 250 e umożliwia jazdę elektryczną do 77 km, co odpowiada większości dziennych dojazdów.
- Wersje AMG oferują sportowe osiągi: 306–421 KM i sprint 0–100 km/h w 4,3–5,1 s, ale wiążą się z wyraźnie wyższym zużyciem paliwa.
Nowy Mercedes-Benz GLA 2025 to połączenie stylu, przestronności i zaawansowanej technologii. Na polskim rynku dostępny jest w 11 wersjach silnikowych, od podstawowego GLA 180 za 190 600 zł po topowe AMG 45 S za 341 000 zł. Dzięki liftingowi w 2024 r. oferuje nowoczesne wnętrze z dużym ekranem i bezprzewodowymi funkcjami multimedialnymi. Hybrydowa wersja 250 e wyróżnia się zasięgiem elektrycznym do 77 km, co czyni ją ciekawą propozycją dla osób poszukujących oszczędnego SUV-a. Na sportowców czekają wersje AMG, którym towarzyszy znakomita dynamika jazdy.
Przypisy:
AMG - to skrót od Aufrecht, Melcher i Großaspach, czyli nazwisk założycieli i miejscowości (Großaspach) jednego z nich. To sportowa marka i dział tuningowy Mercedes-Benz, odpowiedzialny za tworzenie wysokowydajnych wersji modeli tej marki. Samochody AMG wyróżniają się mocniejszymi silnikami, sportowym zawieszeniem, lepszymi hamulcami i agresywniejszym wyglądem.
MFA2 - to skrót od Modular Front Architecture 2. generacji, czyli modułowej platformy przednionapędowej Mercedesa, na której budowane są mniejsze modele, takie jak A-Klasa, B-Klasa, CLA, GLA czy GLB. MFA2 pozwala na projektowanie różnych nadwozi i konfiguracji napędowych, w tym także hybryd i wersji z napędem na cztery koła.
MBUX (Mercedes-Benz User Experience) to system multimedialny i interfejs użytkownika opracowany przez Mercedes-Benz. Zadebiutował w 2018 roku i oferuje obsługę głosową, dotykową oraz gestami, integrację ze smartfonem (np. Apple CarPlay, Android Auto), a także nawigację z rozszerzoną rzeczywistością. MBUX wykorzystuje sztuczną inteligencję do dostosowywania się do preferencji kierowcy, umożliwiając spersonalizowaną obsługę i intuicyjne sterowanie funkcjami pojazdu.
Źródło: Auto Świat, Autocentrum, Autokatalog, CarExpert, CarMagazine, Mercedes-Benz, YouTube