piątek, 27 styczeń 2023 16:20

Konto pocztowe e-mail we własnej domenie: czy (i kiedy) warto?

Oceń ten artykuł
(2 głosów)
E-mail we własnej domenie E-mail we własnej domenie pixabay

Poczta e-mail to dziś już właściwie standard dla większości użytkowników internetu. Mało kto nie posiada własnego konta pocztowego. O ile w przypadku prywatnych osób warto korzystać z darmowych opcji, o tyle w przypadku najmniejszych nawet firm i przedsiębiorstw, zdecydowanie lepiej jest korzystać ze skrzynki e mail na własnej domenie. Jakie zalety ma to rozwiązanie? Jak zabrać się do konfiguracji domeny i obsługi poczty? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej. 

 

E-mail we własnej domenie - dlaczego warto?

E-mail we własnej domenie ma wiele zalet. Przede wszystkim daje wrażenie bardziej profesjonalnego i rzetelnego, co jest szczególnie ważne dla firm i przedsiębiorstw. E-mail we własnej domenie pozwala na personalizację i indywidualizację adresu e-mail, co wyróżnia go spośród innych i podkreśla indywidualność firmy. E-mail z własną domeną jest łatwy do zidentyfikowania, co zwiększa szansę na otrzymanie odpowiedzi od odbiorców. Posiadanie własnej domeny pozwala na pełną konfigurację i kontrolę nad kontami e-mail, co daje więcej możliwości niż korzystanie z darmowych usług. Korzystanie z własnej domeny daje więcej możliwości zabezpieczenia swoich danych niż korzystanie z darmowych usług. W przypadku własnej domeny, nie ma konieczności udostępniania przestrzeni na reklamy, co jest korzystne zwłaszcza dla firm i przedsiębiorstw.

Jak założyć konto pocztowe we własnej domenie?

Aby założyć konto pocztowe we własnej domenie, należy postępować według pewnego schematu. Po pierwsze, załóż własną domenę. Aby mieć e-mail we własnej domenie, najpierw trzeba ją zarejestrować. Po zarejestrowaniu domeny, należy skonfigurować rekord MX (Mail Exchange) w celu przekierowania poczty do odpowiedniego serwera pocztowego. Po skonfigurowaniu rekordu MX, należy wybrać hosta pocztowego, który będzie odpowiedzialny za przechowywanie i przesyłanie poczty. Można skorzystać z usług popularnych dostawców takich jak Google (Google Workspace), Microsoft (Office 365) czy Zoho Mail. Po wyborze hosta pocztowego, należy założyć konto pocztowe, podając swoje dane i adres e-mail. Po założeniu konta, należy skonfigurować ustawienia, takie jak protokół SMTP, IMAP lub POP3, oraz hasło i inne ustawienia zabezpieczeń. Po skonfigurowaniu konta należy sprawdzić, czy działa ono prawidłowo, wysyłając i odbierając testową wiadomość e-mail.

Konto na własnej domenie, a hosting

Aby móc utworzyć skrzynkę e mail na swojej domenie, konieczne jest podpięcie nazwy pod serwer, czyli hosting. To na nim przechowywane są pliki, które umożliwiają wyświetlenie zawartości skrzynki. W zależności od wybranego hostingu, zmianie może ulegać liczba możliwych do uruchomienia kont poczty e-mail, rozmiar skrzynki, a także sposób zabezpieczenia skrzynki. To, jaki hosting wykupisz będzie zależne przede wszystkim od tego, czego oczekujesz od swojej skrzynki e-mail i czego tak naprawdę potrzebujesz. Najbardziej zaawansowane oferty dające największą swobodę są oczywiście, najbardziej kosztowne, a im tańsza opcja, tym więcej jest ograniczeń.

Czy możliwe jest posiadanie poczty e mail z domeną bez hostingu?

Teoretycznie, każdy może skorzystać z oferty założenia konta pocztowego na własnej domenie i serwerze operatora domeny. Pozwala to na brak konieczności płacenia za hosting. Nie ma jednak nic za darmo, a prowadzenie konta meilowego w ten sposób ma pewne ograniczenia. Największym z nich jest niewielka pojemność samego konta pocztowego. Poza tym, w większości przypadków limitom podlega liczba i wielkość wysyłanych wiadomości.