piątek, 18 lipiec 2025 12:53

Lexus LBX 2025 - recenzja

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Lexus LBX 2025 - Morizo RR Lexus LBX 2025 - Morizo RR fot: Lexus UK

Lexus zaprezentował model LBX 2025 - swój pierwszy miejski crossover w segmencie B, stworzony na platformie GA‑B. Debiutował w czerwcu 2023 roku, z produkcją rozpoczętą pod koniec 2023 r. Na rynku polskim LBX dostępny jest od początku 2024, a jego ceny startują od 139 900 zł, co czyni go najbardziej dostępnym SUV‑em w gamie marki.

Spis treści:

Jakie są wymiary i konstrukcja modelu LBX?

LBX mierzy dokładnie 4 190 mm długości, 1 825 mm szerokości i 1 545 mm wysokości, a jego rozstaw osi to 2 580 mm. Dzięki temu łączy cechy kompaktowego auta miejskiego i stylowego crossovera. Zbudowany został na platformie TNGA‑B, co zapewnia nisko położony środek ciężkości oraz sztywność nadwozia.

Jaką jednostkę napędową zastosowano w modelu LBX?

LBX wyposażono w hybrydowy układ napędowy 1,5 l z trzema cylindrami (kod M15A‑FXE), wspierany przez silnik elektryczny. Łączna moc układu to około 100 kW (136 KM), co pozwala rozpędzić się do 100 km/h w 9,2 s (wersje z napędem przednim) lub w 9,6 s z układem E‑Four (napęd AWD). Prędkość maksymalna wynosi 170 km/h. W układzie zastosowano baterię niklowo‑metalowo‑wodorową o technologii bipolarnej, co ma zapewnić wyższą gęstość mocy przy kompaktowych wymiarach.

Jakie osiągi i zużycie paliwa oferuje LBX?

Według testów, średnie zużycie paliwa to 4,5–5,0 l/100 km, z trendem ku 5 l w warunkach mieszanych. W warunkach miejskich wynik może spaść nawet do 4,3 l/100 km. Auto sprawdza się zarówno w codziennej jeździe, jak i na trasie - adaptacyjny tempomat i układ hybrydowy działają bezobsługowo i płynnie.

Jak wygląda wyposażenie wnętrza i technologii w Lexusie LBX?

Wnętrze LBX zostało zaprojektowane w stylu „Tazuna” - z myślą o ergonomii i intuicyjnej obsłudze. Standardem jest:

  • 12,3‑calowy wirtualny kokpit,
  • 9,8‑calowy ekran dotykowy z systemem Lexus Link Connect i asystentem głosowym „Hej Lexus”,
  • Integracja z systemami Android Auto i Apple CarPlay,
  • Podgrzewana skórzana kierownica,
  • Elektrycznie otwierana klapa bagażnika,
  • Bezprzewodowa ładowarka,
  • Kamera 360°, przezierny wyświetlacz (HUD) w wyższych wersjach,
  • System audio Mark Levinson w wersji Cool z pakietami Premium i Advanced.

Materiały wykończeniowe obejmują skórę półanilinową, zamsz Ultrasuede, miękkie tworzywa i metalowe akcenty. Komfort zwiększają elementy takie jak podgrzewane fotele, sensor otwierania drzwi oraz poręczny środkowy tunel.

Lexus LBX w kolorze Sonic Copper

fot: Lexus UK

Jak prezentują się ceny i wersje w Polsce?

Cennik rozpoczyna się od 139 900 zł z rabatem (cena katalogowa 154 900 zł). Dostępnych jest 9 wersji wyposażenia: podstawowa, Elegant, Emotion, Relax, Cool oraz opcje z napędem na cztery koła (E‑Four). Przykładowe ceny:

  • 152 900 zł - wersja podstawowa FWD,
  • 191 900 zł - Relax FWD,
  • 164 900 zł - Relax z rabatem,
  • 168 300 zł - Cool z rabatem i dodatkami,
  • do 205 900 zł - Cool AWD.

Najczęściej wybierana przez Polaków konfiguracja to wersja Cool z czarnym dachem i kolorem Sonic Copper (46%), następnie czerwień (17%) oraz żółć (7%).

Jak oceniana jest jakość i bezpieczeństwo w Lexusie LBX?

W testach Euro NCAP LBX uzyskał maksymalny wynik 5 gwiazdek. Komfort jazdy, solidność montażu oraz jakość materiałów oceniane są jako porównywalne z droższymi modelami, takimi jak RX i NX - z miękką tapicerką, dobrze wyważoną kierownicą oraz skutecznie tłumiącym zawieszeniem.

Jedynym minusem dla części klientów może być ograniczona przestrzeń w tylnym rzędzie siedzeń, co wynika z kompaktowych wymiarów auta.

Lexus LBX 2025 to przemyślany, najmniejszy model SUV‑owy marki, oferujący nowoczesną hybrydę, bogate wyposażenie i komfort na poziomie aut wyższej klasy. W Polsce dostępny w wielu wariantach, z konkurencyjną ceną już od około 140 000 zł. Zyskuje uznanie za oszczędność, jakość wykonania i komplet bezpieczeństwa, choć przestrzeń tylnego rzędu pozostaje kompaktowa.

Przypisy;

Platforma TNGA‑B - Platforma konstrukcyjna opracowana przez koncern Toyota dla samochodów segmentu B. Jej największymi zaletami są modułowość, sztywność strukturalna oraz niski środek ciężkości. Pozwala na projektowanie lekkich, dynamicznych i bezpiecznych pojazdów miejskich oraz crossoverów z zaawansowanymi układami napędowymi.

M15A‑FXE to nowoczesna jednostka benzynowa o pojemności 1,5 litra i trzech cylindrach, pracująca w oszczędnym cyklu Atkinsona. Jest ona przystosowana do pracy w układach hybrydowych i zaprojektowana z naciskiem na niskie zużycie paliwa oraz niską emisję spalin. Stosowana w wielu modelach koncernu Toyota i Lexus.

Technologia bipolarna - Oznacza sposób budowy ogniw baterii, w którym elektrody dzielą się jednym wspólnym przewodnikiem. Zmniejsza to opór wewnętrzny i zwiększa gęstość mocy, co pozwala na szybsze ładowanie i efektywniejsze odzyskiwanie energii. Lexus zastosował ją w hybrydzie LBX, by poprawić sprawność i wydajność energetyczną układu.

Lexus Link Connect - System multimedialny najnowszej generacji oferowany przez markę Lexus. Umożliwia zdalne zarządzanie pojazdem przez aplikację mobilną, a także integrację ze smartfonem i obsługę głosową. System obsługuje aktualizacje online i wykorzystuje dane w czasie rzeczywistym do nawigacji i usług cyfrowych.

Sonic Copper to odcień lakieru z palety Lexusa, charakteryzujący się metalicznym, dynamicznym połyskiem w tonacji miedziano-złotej. Dzięki specjalnej technologii nakładania pigmentu uzyskuje efekt głębi oraz intensywnego odbicia światła, co optycznie podkreśla linie nadwozia. Jest jednym z najczęściej wybieranych kolorów modelu LBX.

 

Źródło: Auto Dziennik, CarExpert, Lexus News Europe, Lexus Polska, Moto News, Wikipedia, Wybór Kierowców, YouTube