Wydrukuj tę stronę
czwartek, 24 wrzesień 2020 08:15

Od Facebooka po TikTok, czyli aktualna sytuacja na rynku social media

Oceń ten artykuł
(1 Głos)

Idea istnienia social mediów jest szczytna. Mają one łączyć ludzi z całego świata i być miejscem wyrażania siebie oraz swoich poglądów. Równocześnie jednak media społecznościowe to ogromny biznes, którym rządzą równie wielki liczby. Jaka jest więc obecna sytuacja w tej branży i ilu użytkowników aktualnie korzysta z największych mediów społecznościowych?

 

 Jaka część populacji korzysta z social media?

Liczba ludzi na Ziemi, którzy korzystają z mediów społecznościowych, zbliża się do 4 miliardów i rośnie o kilka procent w skali roku. Oznacza to, że już wkrótce ponad połowa mieszkańców planety będzie aktywna w social media. 

Do największych tuzów w tej branży od lat zalicza się Facebook oraz Youtube.  Sporą popularnością w Polsce i na całym świecie cieszy się też Instagram, Snapchat, TikTok, czy Twitter. Warto też zauważyć, że kilka portali społecznościowych ma setki milionów, a nawet miliardy użytkowników na świecie, jednak Polacy rzadko z nich korzystają. Wymienić tu trzeba zwłaszcza WhatsApp.

Facebook – ilu użytkownik liczy imperium Zuckerberga?

Obecnie liczbę aktywnych dziennie użytkowników Facebooka szacuje się na  1,8 miliardów ludzi. Co więcej, stale ich przybywa. Liczba aktywnych użytkowników tego portalu w połowie 2020 roku jest o około 200 milionów większa niż rok wcześniej. Sam Facebook wraz z Google i Youtube zaliczany jest do najważniejszych serwisów internetowych.

Facebook wyróżnia się na tle innych social media, nie tylko liczbą użytkowników, ale też kompleksowością oferowanych usług. O ile więc np. Instagram to portal do dodawania zdjęć, a TikTok krótkich filmików, o tyle możliwości dostępne na Facebooku są wręcz nieograniczone. Facebook to przecież nie tylko miejsce dodawania zdjęć, relacji i filmików. Messenger wbudowany w ten portal to obok WhatsApp najpopularniejszy komunikator internetowy. Ludzie na Facebooku szukają też pracy, dokonują zakupów i wykonują mnóstwo innych aktywności. Co więcej, Facebook zarządza też Instagramem, z którego dziennie korzysta ponad pół miliarda ludzi. 

Pozycja Facebooka w branży social mediów jest niepodważalna, tak samo, jak pozycja Google na rynku przeglądarek internetowych. Trudno przewidywać, by imperium Zuckerberga mogło znacząco stracić na popularności. 

Jakie statystyki generuje Youtube?

Każdego dnia na Youtube ludzie oglądają filmy o łącznej długości miliarda godzin. Liczby ludzi korzystających z tego serwisu regularnie się zwiększa. Aktualnie w ciągu miesiąca filmiki z tego serwisu ogląda blisko 2 miliardy użytkowników. Dla porównania w 2017 roku video na Youtubie w skali miesiąca były oglądane przez 1,5 miliardy ludzi.

Polacy również chętnie korzystają z tego portalu należącego do Google. W Polsce z Youtuba korzysta bowiem ponad 20 milionów ludzi. Oznacza to, że mniej więcej 75% użytkowników Internetu w kraju nad Wisłą odwiedza ten portal.

Jak wyglądają aktualne liczby innych popularnych social media?

2020 rok należy do TikToka. Z chińskiej aplikacji do wysyłania krótkich video codziennie korzysta ponad 500 milionów ludzi. To dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Tempo wzrostu popularności jest więc imponujące, jednak zostało nieco przyhamowane ze względów politycznych. Samo zablokowanie TikToka przez Donalda Trumpa to też kolejny dowód na to, jak ogromne znaczenie mają obecnie social media. 

Z kolei najpopularniejsza aplikacja do wysyłania znikających zdjęć, to Snapchat nowych użytkowników zdobywa dość powoli. Obecnie dziennie z tej aplikacji korzysta mniej więcej 230 milionów ludzi, co oznacza wzrost o 30 milionów w zestawieniu z połową 2019 roku. Tymczasem średnia dzienna liczba użytkowników Twittera wynosi około 150 milionów.  Co rok ta statystyka rośnie o 10%. 

Potęga budowania społeczności poza social media

Budowanie społeczności naturalnie kojarzy się z portalami typu social media. Jednakże coraz więcej podmiotów z innych branż dąży nie tylko do pozyskiwania nowych klientów, ale właśnie do budowania całych społeczności wokół swoich usług.

Dobrym przykładem są tu kasyna internetowe. Dawniej oferowały one niemal wyłącznie gry rozgrywane w pojedynkę bez interakcji z innymi ludźmi. Użytkownik wybierał rodzaj gry np. gry automaty owoce, a wyniki rozgrywki były ustalane przez komputer. Nie było tu więc żadnej interakcji z drugim człowiekiem. 

Później internetowe kasyna wprowadziły funkcje, które wprowadzały element rywalizacji pomiędzy poszczególnymi graczami. Służyły do tego turnieje z dodatkową pulą nagród, który dotyczyły konkretnej gry, np. video slotu. To oznaczało, że do zwycięstwa, potrzebne było okazanie się lepszym niż inni członkowie danej grupy graczy.

Dziś największy nacisk na budowanie interakcji i społeczności wokół gier hazardowych pojawia się w kasynach na żywo. Tutaj gry są prowadzone nie przez komputer a prawdziwego krupiera znajdującego się w kasynie naziemnym lub też specjalnym studiu przygotowanym na rzecz kasyna online w trybie live. Gracze obserwują krupiera i przebieg rozgrywki przez transmisję video. Kasyno na żywo ma też wbudowany chat, który umożliwia kontakt z krupierem oraz pomiędzy graczami. Rozgrywane w ten sposób rundy np. blackjacka, czy pokera zyskują zwolenników i gromadzą społeczności wokół danego kasyna internetowego.