sobota, 06 wrzesień 2025 00:10

Omoda 9 2025 - recenzja SUVa klasy D

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Omoda 9 2025 Omoda 9 2025 fot: Canal Carro

Omoda 9 2025 to pięciomiejscowy SUV typu plug-in, oferowany w Polsce z napędem na cztery koła i przekładnią 3DHT, z oficjalnym cennikiem opublikowanym 24 kwietnia 2025 oraz polityką wyposażenia wszystko w standardzie.

Spis treści:

Jaka jest specyfikacja techniczna Omoda 9?

Nadwozie ma 4775 mm długości, 1920 mm szerokości i 1671 mm wysokości, a rozstaw osi to 2800 mm, czyli wymiary typowe dla klasy D. Prześwit deklarowany wynosi 210 mm dla pojazdu nieobciążonego i 165 mm przy maksymalnym obciążeniu. Masa własna to 2195 kg, a dopuszczalna masa całkowita 2717 kg.

Bagażnik ma pojemność 660 l według normy VDA, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy uzyskuje się 1783 l. Zbiornik paliwa ma 70 l, uciąg przyczepy z hamulcem wynosi 1500 kg, a bez hamulca 750 kg. Maksymalny nacisk pionowy na hak to 75 kg, a dopuszczalne obciążenie relingów dachowych 70 kg.

ParametrWartość
Droga hamowania 100-0 km/h 36 m
Prędkość maksymalna 180 km/h
Norma emisji spalin Euro 6e
Średnie ważone zużycie paliwa WLTP 1,7 l/100 km
Średnie ważone zużycie energii WLTP 18,1 kWh/100 km
Średnia ważona emisja CO₂ WLTP 38,0 g/km


Jaki jest układ napędowy Omoda 9?

Układ Super Hybrid łączy silnik benzynowy 1,5 turbo 143 KM i 215 Nm z trzema silnikami elektrycznymi, daje łącznie 537 KM i 650 Nm oraz napęd AWD realizowany przez przekładnię 3DHT. Przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 4,9 s, a deklarowany zasięg w cyklu mieszanym na napędzie elektrycznym to 145 km.

  • Silnik elektryczny przedni 1: 102 KM i 170 Nm
  • Silnik elektryczny przedni 2: 122 KM i 220 Nm
  • Silnik elektryczny tylny: 238 KM i 310 Nm

Akumulator wysokonapięciowy ma pojemność brutto 34,46 kWh i wykorzystuje chemię NMC. Maksymalna moc ładowania AC to 6,6 kW, a DC to 70 kW, czasy ładowania to odpowiednio 5,5 godziny dla 6,6 kW od 30 do 100 procent oraz 25 minut dla 70 kW od 30 do 80 procent. System oferuje funkcję V2L o mocy do 6,6 kW.

Ile kosztuje Omoda 9 w Polsce i jak wygląda konkurencja?

Cena katalogowa Omoda 9 Super Hybrid w Polsce wynosi 219 900 zł i obejmuje wyposażenie wersji Exclusive określane jako wszystko w standardzie. Opcją płatną pozostaje lakier matowy Universe Gray za 5000 zł, lakiery metalizowane Ink Black, Technology Silver, Star White oraz Plum Green są bez dopłaty. W tym segmencie do rywali pod względem gabarytów i rodzaju napędu należą m.in. Hyundai Santa Fe, Škoda Kodiaq, Mazda CX-60 PHEV, Toyota Highlander oraz wybrane wersje BMW X3 i X5 plug-in.

Jakie wyposażenie oferuje Omoda 9?

Standard obejmuje pełny pakiet systemów wspomagania kierowcy, adaptacyjne reflektory LED, 20-calowe koła 245/50 oraz zawieszenie adaptacyjne CDC z wentylowanymi tarczami hamulcowymi z przodu i z tyłu. Wnętrze wyposażono w dwa 12,3 calowe ekrany, wyświetlacz AR-HUD, system audio Sony z 14 głośnikami w tym 2 w zagłówku kierowcy oraz bezprzewodowe Android Auto i Apple CarPlay.

  • ADAS: ACC z utrzymywaniem pasa, Asystent jazdy w korku, AEB z wykrywaniem pojazdów, pieszych i rowerzystów, monitorowanie martwego pola, ostrzeganie o otwarciu drzwi, asystent utrzymania pasa ELK, rozpoznawanie ograniczeń prędkości i ostrzeżenie o ich przekroczeniu.
  • Parkowanie: kamera 540 stopni, asystent parkowania równoległego i prostopadłego, asystent ruchu poprzecznego przy cofaniu z automatycznym hamowaniem.
  • Oświetlenie: reflektory adaptacyjne LED z animacją powitalną, dynamiczne kierunkowskazy, tylne lampy LED.
  • Nadwozie: elektrycznie wysuwane klamki, relingi dachowe, elektryczna klapa bagażnika.
  • Komfort przód: fotele ze skóry naturalnej z elektryczną regulacją, podgrzewaniem, wentylacją i masażem, pamięć ustawień fotela kierowcy, podgrzewana kierownica, elektryczna regulacja kolumny kierownicy.
  • Komfort tył: kanapa z elektryczną regulacją pochylenia, podgrzewaniem i wentylacją skrajnych siedzisk, oparcie składane 60:40, podłokietnik z uchwytami na kubki.
  • Łączność i zasilanie: ładowarka indukcyjna ze schładzaniem, 4 gniazda USB A+C w dwóch rzędach, aktualizacje OTA, funkcja V2L do 6,6 kW.
  • Inne: dwu strefowa klimatyzacja z panelem dla drugiego rzędu, filtracja z jonizacją, dostęp bezkluczykowy z dwoma pilotami, nakładki progowe z podświetlanym logo.

Zakres wyposażenia bezpieczeństwa obejmuje m.in. 7 poduszek powietrznych z centralną poduszką przednią, ABS, EBD, HBA, TCS, RSC, Auto Hold, HAC, HDC, TPMS oraz system eCall.

Kiedy Omoda 9 trafiła do Polski?

Polska premiera odbyła się podczas Poznań Motor Show w dniach 24-27 kwietnia 2025, a krajowy cennik opublikowano 24 kwietnia 2025. Po targach ruszyła sprzedaż w autoryzowanej sieci dealerskiej Omoda i Jaecoo w Polsce. Producent zapewnia 7 lat lub 150 000 km gwarancji na pojazd oraz 8 lat lub 160 000 km na akumulator i główne elementy układu wysokiego napięcia.

Omoda 9 2025 łączy przestronne wnętrze, bogate wyposażenie, bardzo mocny napęd hybrydowy typu plug-in i konkurencyjną cenę, co sprawia, że wyróżnia się na tle rywali w klasie dużych SUV-ów. Dzięki gwarancji na poziomie 7 lat na pojazd i 8 lat na akumulator oraz nowoczesnym technologiom wspierającym kierowcę, model ten stanowi realną alternatywę dla popularnych marek europejskich i japońskich.

Przypisy:

Norma emisji spalin Euro 6e - Norma Euro 6e obowiązuje w Unii Europejskiej od 2023 roku i jest kolejną aktualizacją przepisów dotyczących emisji spalin w samochodach osobowych i dostawczych. Zaostrza wymagania wobec producentów, szczególnie w zakresie emisji tlenków azotu i cząstek stałych. Ma to na celu ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko i zdrowie ludzi.

Przekładnia 3DHT - Jest to trójstopniowa przekładnia hybrydowa stosowana w nowoczesnych samochodach z napędem PHEV. Umożliwia płynne przełączanie między trybem elektrycznym, hybrydowym i spalinowym, a także współpracę kilku źródeł napędu jednocześnie. Dzięki temu zwiększa sprawność całego układu napędowego i pozwala na uzyskanie wysokiej dynamiki przy niskim zużyciu paliwa.

Chemia NMC - To technologia akumulatorów litowo-jonowych oparta na katodzie z niklu, manganu i kobaltu. Ogniwa NMC charakteryzują się wysoką gęstością energii, dużą trwałością i dobrą stabilnością termiczną. Stosowane są w samochodach elektrycznych i hybrydowych, gdzie istotne są zarówno osiągi, jak i bezpieczeństwo użytkowania.

System V2L - Vehicle-to-Load to funkcja pozwalająca na wykorzystanie akumulatora trakcyjnego samochodu do zasilania urządzeń zewnętrznych. Umożliwia korzystanie z energii zgromadzonej w pojeździe w sytuacjach awaryjnych, podczas biwaków czy prac na świeżym powietrzu. Oferowana moc w przypadku Omoda 9 to do 6,6 kW.

Reflektory adaptacyjne LED - System oświetlenia samochodowego wykorzystujący diody LED oraz elektronikę sterującą do dostosowania strumienia światła do warunków jazdy. Reflektory adaptacyjne poprawiają widoczność i bezpieczeństwo, automatycznie regulując kąt świecenia podczas skrętów czy zmieniając rozkład światła w zależności od natężenia ruchu i prędkości pojazdu.

 

Źródło: Auto Świat, CarExpert, Chińskie Samochody, Interia Motoryzacja, MM Cars, Proagrimedia, Wikipedia, YouTube

Ostatnio zmieniany sobota, 06 wrzesień 2025 00:37